середа, 7 березня 2018 р.

Числові проміжки. 9 клас


Тема: Числові проміжки
Мета:  Ознайомити учнів з поняттям числового проміжку, видами проміжків. Вчити читати, записувати та зображувати проміжки на числовій прямій; встановлювати відповідність між нерівностями, проміжками та їх геометричним зображенням. Перевірити знання учнів з теми «Числові нерівності».  Формувати логічне мислення, вміння і навички роботи в парах, заповнення бланків тестових завдань. Вдосконалювати навики роботи з ПК.
Обладнання: Програми Microsoft Power Point: «ЧИСЛОВІ НЕРІВНОСТІ-ТЕСТ» та «ЧИСЛОВІ ПРОМІЖКИ», бланки тестових завдань, таблиці-конспекти, картки-таблиці для домашнього завдання; копія фрески Рафаеля «Афінська школа».

Хід уроку.

  1. Організаційний момент. Ознайомлення учнів з ходом проведення уроку. Інструктаж по виконанню тестових завдань, критерії їх оцінювання (по 2 бали за правильну відповідь до завдання з коротким поясненням, по 1 – без пояснення).


  1. Тестування. Учні працюють з програмою «ЧИСЛОВІ НЕРІВНОСТІ-ТЕСТ» протягом 7–8 хвилин. Ліва сторона виконує варіант 1, права — 2.





  1. Вивчення нового матеріалу.



  • Учні працюють з програмою «ЧИСЛОВІ ПРОМІЖКИ»
    Ознайомлення з метою уроку:
    Сьогодні ми завершили вивчення теми «Числові нерівності»  і вже з наступного уроку почнемо розв’язувати нерівності зі змінними.
    Множини розв’язків нерівностей зручно записувати у вигляді проміжків і зображувати їх на числовій прямій. Але для цього нам необхідно ознайомитися з поняттям числового проміжку, видами проміжків; вчитися читати, записувати та зображувати проміжки на числовій прямій; встановлювати відповідність між нерівностями, проміжками та їх геометричним зображенням.

    Означення. Числовим проміжком називається множина чисел, які задовольняють нерівність.
    Для запису числових проміжків  ми будемо використовувати два види дужок – круглі і квадратні та новий для вас  символ ( (знак нескінченності).
    Взагалі нескінченність – неозначуване поняття, яке є одним з найважливіших понять математики. Це поняття виникло ще у Стародавній Греції і ним користувались такі діячі науки як Платон, Аристотель, Архімед (копія фрески Рафаеля «Афінська школа»).
    Найпростішим прикладом нескінченності є нескінченність ряду натуральних чисел  N={1, 2, 3, …, n, …}. Як вам відомо з 5 класу, у цьому ряді є перше число 1, але немає останнього.
    У геометрії пряму лінію «доповнюють» нескінченно віддаленою або «невласною» точкою. Наприклад, ми користуємося висловом: «деякі прямі a i b перетинаються в нескінченності», якщо вони не є паралельними, а точку перетину зобразити не можна.
    Аналогічно множину R доповнюють «невласними» числами + ( і – ( (показую написання на аркушах паперу), перше з яких вважається більшим від будь-якого дійсного числа, а друге – меншим.

    Правила читання та зображення проміжків.


    Нескінченність завжди
    записується у круглих дужках

    Усі можливі випадки запису та зображення числових проміжків узагальнимо в таблиці:
    №НерівністьПроміжокЗображення1a< x <b(a;b)2a x  b [a;b]3a x <b[a;b)4a < x b(a;b]5x >b(b;+)6x b[ b;+)7x <a (-;a)8x  a(- ;a]
  1. Для тих, хто хоче знати більше:
    Проміжок (a;b) називається інтервалом – походить від латинського слова intervallum, яке означає «відстань».
    Проміжок [a;b] називається сегментом – походить від латинського слова segmentum, яке означає «відрізок», буквально – «відстань з початком і кінцем».
    Усі інші проміжки називають півінтервалами або півсегментами.
    Розв’язування вправ.
    №1. Прочитайте проміжок:
    (-2;4] _ (-3;3)
    [0;5) (-(;1)
    (3;+() (-(;4]
    [2;+() _ [0;8]
    №2. Встановіть відповідність між проміжками та нерівностями:

  2. [-2;4)
    (-(;4)
    (-2;4)
    (4;+()
    (-(;4]
    [2;4]
    -2<x<4
    -2≤x<4
    -2≤x≤4
    y>4
    y<4
    y ≤ 4


  3. Відповідь: 1B, 2E, 3A, 4D, 5F, 6C.

    №3. Зафарбуйте точки, щоб зображені проміжки

відповідали нерівностям:

5< x ≤ 12

-8 ≤ x<0

1≤ x ≤ 2,5

x≤7

x<-8

x<3

x(-2  

(Для зафарбування використовується інструмент «фломастер», колір фарби вибирається довільно.)
№4. Запишіть найменше і найбільше цілі числа, що належать проміжкам:
[16;19)
(14;18]
(4,2;5,2)
(25;+()
(-(;11]
Коли усі числа записані, за таблицею встановлюється відповідність цих чисел буквам. Якщо все виконано вірно, то учні одержать слово «молодець».



Домашнє завдання.
Вивчити конспект про числові проміжки.
Розв’язати вправи:   № 43, 44 – с.14 з нового підручника ,
або № 36, 37 – с.198 зі старого підручника.
Заповнити порожні клітинки в таблиці.



Підсумок уроку.
На наступному уроці ми продовжимо роботу з проміжками, застосовуючи їх до розв’язування нерівностей. Сьогодні всі ви добре попрацювали, але найактивнішими були…(виставлення оцінок учням).
Рефлексія.
Виявити рівень розуміння вами даної теми допоможе сторінка-смайлик. Зобразіть таку кількість посмішок, яка відповідає набутим сьогодні знанням та вмінням.






Роздатковий матеріал для учнів





Немає коментарів:

Дописати коментар