середа, 7 березня 2018 р.


Тема: Випадкова подія. Імовірність випадкової події.
Мета:
ü Розширити поняття випадкової події та сформувати поняття ймовірності випадкової події
ü Формувати вміння знаходити ймовірність випадкової події
ü Формувати вміння і навички: визначати вид події (випадкова, вірогідна, неможлива); розв’язувати задачі, що передбачають обчислення ймовірності за формулою
ü Ознайомити  з фрагментами історії виникнення теорії імовірностей
ü Розширити міжпредметні звязки
ü Сприяти розвитку логічного мислення, уваги та спостережливості
ü Виховання доброти, любові, чесності, вміння співпрацювати
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу
Презентація  
https://drive.google.com/open?id=1oq1eq9gwwN0dWWbsA-StEAvZ4woQOeoD
Хід уроку
            I.      Організаційний момент.
Доклади серця свого до навчання
і вуха свої
 до розумних слів
Притчі Соломона              
(гл. 23, ст. 12)
         II.      Мотивація навчання.
*    Характерною особливістю курсу шкільної математики, яку ви вивчали до цього часу, є визначеність невідомих. Так, обєм куба визначається довжиною його ребра, площа круга – його радіусом,  шлях, пройдений тілом – його швидкістю та часом, відсоткова ставка – сумою початкового вкладу тощо.
Але в житті доводиться мати справу з подіями, що залежать від обставин. Наприклад, не можна передбачити, на який білет випаде виграш у майбутньому тиражі лотереї, скільки зерен матиме колос, що виріс із висіяної зернини, хто стане переможцем олімпіади з певного виду спорту тощо.
*    Ви знаєте, що перед початком футбольного матчу суддя шляхом жеребкування визначає, яка з команд повинна розпочати гру з центра поля.  Жеребкування проводиться за допомогою монети: один з капітанів команд вибирає “число” чи “герб” , суддя підкидає монету; якщо капітан відгадав, що випаде, то гру розпочинає його команда, якщо ні – команда суперників.
 Чи можна таке жеребкування назвати справедливим?
Взагалі, людська діяльність – це неперервний процес прийняття рішень в обставинах невизначеності чи випадковості:
ü  Яку встановити ціну, щоб продати товар і отримати прибуток?
ü Яким повинен бути внесок при страхуванні, щоб страхова компанія не мала збитків?
З таким та подібними їм запитаннями люди постійно стикаються в повсякденному житті. Тому варто вміти працювати з випадковими явищами і використовувати їх у житті, наукових дослідженнях тощо.
Наукою,  що займається математичним аналізом випадкових явищ, зокрема, випадкових подій, є “Теорія  ймовірностей”.
     III.      Оголошення теми і мети уроку.
Чи випадковою є ЛЮБОВ ДО МАТЕМАТИКИ?

     IV.      Актуалізація опорних знань: «Мікрофон»
Говорити має тільки той, у кого мікрофон
Відповіді не коментуємо
Коли хтось висловлюється, інші не перебивають і не викрикують з місця
Говоріть лаконічно і швидко
*    Як би ви назвали подію, яка полягає в тому, що кількість очок, що випали в результаті підкидання кубика,  дорівнює 7?
o   вірогідна подія
o   випадкова подія
o   неможлива подія
*    Як би ви назвали подію, яка полягає в тому, що кількість очок, що випали в результаті підкидання кубика,  дорівнює 3?
o   вірогідна подія
o   випадкова подія
o   неможлива подія
*    Як би ви назвали подію, яка полягає в тому, що кількість очок, що випали в результаті підкидання кубика, менша 7?
o   вірогідна подія
o   випадкова подія
o   неможлива подія

*    Подію, яка в результаті випробування може відбутися або не відбутися, називають…
*    Подію, яка в результаті випробування обовязково відбудеться, називають…
*    Подію, яка в результаті випробування не відбудеться ніколи, називають…
*    Величину, яка характеризує можливість появи випадкової події, називають …
*    Події називаються рівноможливими, якщо …
*    Імовірність вірогідної події дорівнює …
*    Імовірність неможливої події дорівнює …

№567. Біатлоніст робить 5 вистрілів по 5 мішенях. За кожного пострілу він може влучити в мішень, а може не влучити.
         Яка з указаних подій є випадковою; неможливою; вірогідною:
o    буде влучено у 4 мішені;
o    не буде влучено в жодну мішень;
o    буде влучено в 6 мішеней?
Запропонуйте  кілька власних прикладів різних видів подій

         V.      Вивчення нового матеріалу.
*    Події називають елементарними, якщо вони мають такі властивості:
1)    внаслідок кожного випробування одна з цих подій обовязково відбудеться;
2)    жодні дві з цих подій не можуть відбутися  разом;
3)    події є рівноможливими  (жодна серед них  не має переваг  у  появі перед іншими)
*    Крім елементарних, існують події, які називають складними. Кожну складну подію можна розкласти на елементарні.
Нехай подія А – поява парного числа при підкиданні грального кубика.
 Складну подію А можна розкласти на елементарні події:
А2-випаде число 2, А4-випаде число 4, А6-випаде число 6.
Таким чином, події А сприяє три елементарні події
Означення. Імовірністю випадкової події А називають відношення числа рівноможливих випадків, які сприяють події А, до числа всіх можливих випадків:
v № 569, 573
v Якщо А – вірогідна подія, то Р(А)=1.
vЯкщо А – неможлива подія, то Р(А)=0.
vЯкщо А – випадкова подія, то 0< Р(А)<1.
vЗагалом, для будь-якої події А: 0≤ Р(А) ≤1
v  
Історична довідка. Виникнення елементів теорії ймовірності пов’язане з азартними іграми. В азартних іграх результат залежить тільки від випадку. Саме тут можна спостерігати закономірності, які діють у світі випадкових подій.
 Слово «азарт» походить від  арабського слова “аль-зар”, що перекладається як “гральний кубик”.
Гра в кубики користувалася успіхом ще в Древньому Єгипті і пізніше  в Греції, а потім в Римській імперії.  За грецькою легендою, її запропонував  Птолемей для розваги грецьких солдат, які нудьгували в очікуванні битви за Трою.
Найбільш ранньою книжкою з теорії ймовірностей є “Книга про гру в кубики” Джироламо Кардано, опублікована в 1663 р.
Теорія ймовірностей як наука оформилася, була систематично викладена в працях французьких математиків Паскаля (1623-1662) і Ферма (1601-1665).
Дуже великий внесок у подальший розвиток теорії ймовірностей зробили російські математики П.Л. Чебишев (1821-1894), А.А. Марков (1856-1922), О.М. Ляпунов (1857-1918).
Значних результатів у цій царині досяг також відомий український математик Віктор Якович Буняковський (1804-1889). Він написав перший підручник з теорії ймовірностей і запропонував сучасну термінологію теорії ймовірностей, розробив оригінальні методи обробки статистичних даних.

VI. Закріплення.
 «Атос вирушив на пошуки англійця і знайшов його в стайні: той з пожадливістю розглядав сідла. Випадок був зручний. Атос запропонував свої умови: двоє сідел проти одного коня або ста пістолів — на вибір. Англієць швидко підрахував: два сідла коштували разом триста пістолів. Він охоче погодився. Д'Артаньян, тремтячи, кинув кості — випало три очка; його блідість налякала Атоса, і він обмежився тим, що сказав:
— Поганий хід, приятелю... Ви, добродію, одержите коней з повною збруєю.
Тріумфуючий англієць навіть не змішав кості; його впевненість у перемозі була такою великою, що  він кинув їх на стіл, не дивлячись. Д'Артаньян відвернувся, щоб приховати відчай.
— От так штука, — як завжди, спокійно сказав Атос. — Який незвичайний хід! Я бачив його всього чотири рази за все моє життя: два очка!
Англієць обернувся і онімів від здивування, Д’Артаньян обернувся і онімів від радості ».
Яка ймовірність випадання двох очок в даній ситуації?
(робота з таблицею)


VII. Дві половинки
1: №571. З урни, в якій 5 білих і 10 червоних куль, навмання виймають одну кулю. Знайдіть ймовірність того, що вийнята куля виявиться білою.
2: У вас є 36 валентинок, з них 0,25 – червоні.  Яка ймовірність того, що навмання вибрана валентинка  виявиться  червоною?  не червоною? Якою буде відповідь, якщо кількість усіх валентинок дорівнюватиме 48?  Зробіть висновок.
3: На чотирьох картках написано по одній букві: E, О, V, L.  Картки перемішуються і виставляються у ряд. Яка ймовірність того, що утвориться слово  LОVE ?
4: Хлопець забув останні три цифри номера телефону до дівчини. Пам’ятаючи, що ці цифри різні, він набирає їх навмання. Знайдіть ймовірність того, що набрані цифри є правильними.
5: №596. Одночасно підкидають два гральні кубики. Яка ймовірність того, що випадуть числа, сума яких не менша від 7?
№ 579
VIII. Ми повинні знати - ми будемо знати!  Давид Гільберт, німецький математик-універсал
Підсумок уроку.
IX. Оцінимо нашу роботу. Рефлексія.

X. Сучасна наука широко користується теорією ймовірностей як теоретичною основою для  обробки результатів спостережень у фізиці, механіці, астрономії, геодезії, біології, обчислювальній математиці. Теорія ймовірностей застосовується в економіці, статистиці, військовій справі, при встановленні оптимальних каналів зв’язку, на транспорті, у виробництві.
Закони спадковості в генетиці формулюються мовою теорії ймовірностей.
Теорію ймовірностей використовують навіть  у гуманітарних науках, зокрема, в історичних дослідженнях, в археології для розшифрування написів мовами давно зниклих народів, у шифруванні й дешифруванні, у вивченні закономірностей літературної мови письменників і поетів.

XI.Домашнє завдання. 
Вивчити п.19, с. 140. Розв’язати № 572, 578, 580
 Підготувати повідомлення з історії  теорії ймовірностей, підібрати цікаві факти та задачі

Сподіваюсь, що у Всесвітній день вияву  ДОБРОТИ, на який припадає наступний урок з даної теми, ви  обов'язково виявите не тільки доброту у ставленні один до одного,  але й ДОБРІ знання з алгебри!


Немає коментарів:

Дописати коментар